ÇSD DUYURUSU

 

Bildiğiniz gibi hazır giyim ve konfeksiyon sanayimizi, diğer sektörlerden ayıran en önemli özelliği, gelecek sezonlar için sipariş alma avantajıyla öngörüde bulunabilmesidir. Fakat şu dönemde sektör ve firmalar olarak bu öngörü avantajımız körleşti. Nedeni de malumunuz küresel ticaretten eğitime kadar tüm toplumlarda ciddi tahribat yaratan Covid-19 salgınıdır.

 

Tüm dünyada haziran ayında başlayan normalleşme süreci, küresel ticareti canlandırmış olsa da geçen yılki seviyelerin hâlâ çok gerisinde. Hazır giyim sektörü özelinde ise toparlanma biraz daha hızlı oluyor, çünkü mart-mayıs döneminde sektörün ihracatında yüzde 70'e varan düşüşler yaşandı. Bundan dolayı da temmuz ve ağustos aylarında hazır giyim ihracatında ciddi artışlar oldu. Hazır giyim, ağustos ayında 1,54 milyar dolar ile en fazla ihracat yapan sektör oldu. Ağustos ayında çorap ihracatındaki artış yüzde 1,6 ile oldukça sınırlı oldu. İlk sekiz ay ihracatımız ise maalesef yaklaşık yüzde 14 düştü ve bu yıl yapılan ihracat tutarı 594 milyon dolar oldu. Yılın kalan dönemi ve 2021 yılı için tahminde bulunmak ise oldukça zorlaştı. En büyük ihracat pazarlarımız yılın ilk çeyreğinden sonra ikinci çeyreğinde de çift haneli küçülme yaşadı ve küçülmenin kalan dönemde de devam etmesi bekleniyor. Dünya genelinde vaka sayılarının artıyor olması ve ikinci dalga beklentisi, firmaların yeni sipariş vermelerinde temkinli davranmasına neden oluyor. Bu da önümüzü görmemizi engelliyor. Diğer yandan en büyük ihracat pazarımız Avrupa Birliği ile Vietnam arasında STA'nın devreye girmesi bizim ihracatımızı oldukça olumsuz etkileyecektir. Tedarik zincirinde yaşanan sıkıntılar nedeniyle alıcıların Çin'den uzaklaşmasını ve Türkiye'ye yönelmesini beklerken, daralan pazarlarımız için Vietnam gibi yeni rakiplerin oluştuğunu görüyoruz. Bu açıdan sektör olarak yeni pazarlama stratejileri geliştirmemiz lazım. Eylül ayı itibarıyla bazı ülkelerde fiziki fuarlar düzenlenmeye başladı. Türkiyede ise bu yıl bir fuar düzenlenmesi oldukça zor görünüyor. Aynı durum hedef pazarlarımızın olduğu ülkeler için de geçerli. Dünya genelinde salgının artarak devam etmesi nedeniyle 2021 yılının ilk çeyreğine dair de bir netlik yok. Bu açıdan sektörümüze özel, sanal bir fuar ve dijital pazarlamayı kısa sürede hayata geçirmemiz gerekiyor. Belki de yeni bir yol haritası çıkarma zamanıdır, çünkü önümüzdeki dönem için söyleyebileceğimiz tek şey, her şey daha zor olacak.

 

Bu dönemde bizleri üzen bir diğer konu da kaybettiğimiz büyüklerimiz oldu. Eylül ayında derneğimizin kurucu üyesi ve ilk başkanı Sayın Süleyman Örmeci'yi kaybetmenin üzüntüsünü yaşadık. Kendisine Allah'tan rahmet, ailesi ve sektörümüze de başsağlığı diliyorum.

 

Tüm dostlarımızla sağlıklı uzun yıllar birlikte yol almak dileğiyle...

.

 

 

Çorap Sanayicileri Derneği

Yönetim Kurulu Başkan

İlker Öztaş